Solist bariton Nathan Tax
foto gemaakt door fotograaf Björn Frins.
Bas-bariton Nathan Tax (Arnhem, 1990) kwam voor het eerst in aanraking met klassieke zang tijdens zijn studie filosofie in Nijmegen bij het Nijmeegs Studentenkoor Alphons Diepenbrock. Hij nam zangles bij mezzosopraan Elizabeth van Daalen en vervulde tal van (titel)rollen in operettes van Gilbert & Sullivan, o.a. Rechter in ‘Trial by Jury’ en The Sorcerer in ‘The Sorcerer’ bij studentenoperettegezelschap Carmina Ludicra.
In 2013 werd Nathan Tax toegelaten tot het Utrechts Conservatorium voor klassieke zang, waar hij studeerde bij de IJslandse tenor Jon Thorsteinsson. In 2016 en 2017 vervolgde hij zijn vocale studie bij sopraan Charlotte Margiono. Sinds 2019 is mezzosopraan Wilke te Brummelstroete zijn vaste coach. Masterclasses volgde hij bij tenor Marcel Beekman en bariton Peter Bording.
Nathan Tax is regelmatig te horen als opera- en oratoriumsolist, zoals de Requiems van Fauré, Mozart en Duruflé, alsmede de Johannes Passion en tal van Cantates van Bach. Ook zingt hij bij professionele koren zoals Cappella Amsterdam, het Groot Omroepkoor en PA’dam. Daarnaast is hij dirigent van het GaLAkoor in Amsterdam, het enige klassieke queer-koor in Nederland.
Met zijn heldere dictie, tekstbewustzijn en brede palet aan klankkleuren zingt Nathan Tax uiteenlopend repertoire, van laatmiddeleeuwse motetten tot modern muziektheater. Dit alles komt samen in de Carmina Burana, waarin Carl Orff teruggrijpt op teksten en melodieën uit de middeleeuwen, maar dit in de context plaatst van een modern koor en orkest.
De Carmina Burana heeft bovendien een speciaal plekje in zijn hart: het was het eerste klassieke stuk dat hij ooit als 19-jarige live hoorde in Concertgebouw de Vereeniging in Nijmegen. Een onvergetelijke ervaring die hij in dit project Carmina Burana door de Heleen van Els Stichting hoopt door te geven aan een nieuw publiek voor klassieke muziek.